Vislielāko stresu izraisa salīdzinājumi. Ja šodienas
latviešu dzīvi salīdzina ar citu tautu un tajā skaitā vistuvāko kaimiņu tautu
dzīvi, tad sākas stress. Salīdzinājumi izraisa stresu, jo salīdzinājumi nav
izdevīgi latviešiem. Taču salīdzinājumi izraisa ne tikai stresu, bet arī
mazvērtības kompleksu. Ja nebūtu iespējams salīdzināt, tad mūsu dzīve liktos
laba un to nekas neapēnotu. Tiklīdz sākam savu dzīvi salīdzināt ar citu tautu dzīvi,
tūlīt rodas sarūgtinājumi, neapmierinātība, vainīgā meklēšana u.tml.
Salīdzinājumos dominē kritēriju identiskums. Mēs sev un citiem piemērojam
vienus un tos pašus kritērijus. Bet tas neko labu mums nedod. Kritēriju
identiskums mums nav izdevīgs, jo tas atklāj mūsu nevērtību, nepilnību, atpalicību,
nekompetenci, amoralitāti, bezsaimnieciskumu, intelektuālo pliekanību utt.
Faktiski no salīdzinājumu stresa ir iespējams izvairīties. Turklāt eksistē
teorija par salīdzinājumu nepamatotību. Tautu un to kultūras salīdzinājumi ir
neproduktīva un nekorekta darbība. Protams, runa ir par kultūru relatīvisma
teoriju, kas mums var būt sava veida morālais atbalsts un arguments mūsu
kultūras vērtībai, kas salīdzinājumos ar citām kultūrām momentā izplēn. Saskaņā
ar kultūru relatīvisma teoriju katra kultūra ir noteikta vērtība, noteikts ūnikums.
Kultūru relatīvisma teorija neatzīst kultūru salīdzinājumus, jo kultūras nevar
salīdzināt tāpēc, ka katra no tām ir oriģināls veidojums. Vērtējoši salīdzināt
oriģinālos veidojumus ir liela bezjēdzība un pat savā ziņā amorāla darbība. Kultūru
relatīvisma teorija var likvidēt salīdzinājumu stresu un mazvērtības kompleksu.
Tas tā reāli notiktu, ja kultūru salīdzinājums nebūtu sava veida cilvēcisks
instinkts. Cilvēkam neizdosies ierobežot instinktu sevi vērtējoši salīdzināt ar
citiem cilvēkiem. Tāpat neizdosies ierobežot salīdzinājumu apjomu. Piemēram,
sākot ar etniskās identitātes īpašību salīdzināšanu un beidzot ar tautas dzīves
prakses salīdzināšanu.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru