Individuālajā līmenī LR nevērtību saprot
ļoti daudzi cilvēki pat varas inteliģencē un tās dāsni zombētajā jaunatnē. Taču
individuālā izpratne nav tas pats, kas kolektīvā izpratne. No individuālās
izpratnes var summēties virtuāla kolektīvā izpratne, taču tāda summa vēl nav
dzenulis sākt kolektīvo darbību. Pie tam individuālā izpratne var bremzēt
kolektīvās darbības rašanos. Cilvēku sociāli psiholoģiskajā domāšanā vienmēr eksistē atbildības difūzija. Sociālajā psiholoģijā tā sauc plaši izplatītu
parādību: ja nav individuālās atbildības, tad cilvēki neveltī tik lielu
enerģiju kolektīvo interešu aizstāvēšanai. Nejūtot savu atbildību, cilvēki
kļūst sociāli remdeni. Viņu atbildība par kolektīvo likteni aizplūst žogmalē.
Latviešu sabiedrībā šī parādība ir ļoti raksturīga. Tam ir konkrēts iemesls.
Parādības izplatību nosaka tautas mentalitāte. Ne visās tautās atbildības
difūzija ir tik izteikta kā pie mums. Runa ir par atbildības „aizplūšanu” (lat.
Diffusio). Praktiski tas nozīmē
atbildības devalvāciju, neskaidrību, nenoteiktību, nekonkrētību. Sabiedrībā ir
notikumi, parādības, procesi, par kuriem nav kam prasīt atbildību. Padomju
laikā teica: „kolektīvs vainīgs”. Tas nozīmēja – neviens nav vainīgs. Ja
neviens nav vainīgs, tad katrs atviegloti uzelpoja un pagrieza muguru. Ar
atbildības difūziju ir cieši saistīts sociālais
slinkums: individuāli personiskās intereses ir svarīgākas par kolektīvajām
interesēm. Priekš sevis cilvēki parasti nav tik slinki kā priekš kolektīva. Atkal
viss ir atkarīgs no tautas mentalitātes. Latviešu mentalitāte ir individuālistu
mentalitāte. Tā ir mentalitāte, pret otru latvieti izturoties piesardzīgi,
neuzticīgi, pat ar naidu un neslēptu agresiju, kuru visvairāk izjūt gudri un
godīgi latvieši. Tā ir mentalitāte, kurā stulba ambīcija un tās iekustinātā
aprobežotā pašpārliecinātība ir lielāka nekā zināšanas, kompetence,
inteliģence, tolerance, paškritika, profesionalitāte. Tā ir mentalitāte ar
nestabilu ētosu, kurā centrā ir nodevības, pielīšanas, verdziskas padevības,
denunciācijas kāruma izbaudīšanas tieksme. Tā ir mentalitāte, kurā
visnekomfortablāk jūtas godīgi, pašaizliedzīgi, patriotiski noskaņoti, gudri,
izglītoti, morāli atbildīgi, nacionāli atbildīgi latvieši, kuriem nekad nav
izdevies un nekad acīmredzot neizdosies ieņemt idejiski, politiski, ideoloģiski
dominējošo stāvokli inteliģencē, sabiedrībā, tautā, valstī. Gadsimtiem ilgi
pastāvošā fatālā situācija ir radījusi paradoksu: tautas vērtīgākā daļa ir
klusi un pieticīgi samierinājusies ar savu visos laikos tradicionālo marginālo
vietu Tēvzemē. Vienmēr un visur pirmajās
rindās ar lepni paceltu galvu auļo nekauņas, nelieši, pašlabuma meklētāji,
karjeristi, neinteliģenti un neizglītoti latvieši.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru