Latvijā viss notiek, kā saka, “pēc grāmatas”. Tautas
garīgā bojāeja pilnā mērā notiek saskaņā ar zinātniskajā literatūrā apkopoto
cilvēces vēsturisko pieredzi šajā jomā. Pagātnē ir garīgi gājušas bojā daudzas
tautas, savu vēsturi noslēdzot ar izšķīšanu citu tautu sastāvā. Tie, kuri zina
“grāmatas” par tautas garīgās bojāejas pazīmēm un fāzēm, tagad var skaidri un
neglābjami fiksēt tautas bojāejas pazīmes un fāzes latviešu etnosā. Latvieši ir
sasnieguši pēdējo fāzi. Pēdējā
fāzē tautas garīgais sabrukums ir nenovēršams, un tauta izbeidz pastāvēt kā
kolektīvs subjekts. Turpina dzīvot indivīdi ar attiecīgu etnisko identitāti,
taču nenovēršami pārtrauc eksistēt tauta kā garīgi pilnvērtīgs etniskais
kolektīvs. Pēdējā fāzē strauji degradējas visi garīgie procesi un nemitīgi devalvējas
visi parametri, kuri tautu raksturo kā radošu un organizatoriski spējīgu
cilvēku kopumu. Tautas pēdējā fāzē vairs netiekamies ar tautu, bet tiekamies ar
pūli, iedzīvotājiem, populāciju. Tautas kā etnosociālas sistēmas vietā ir
radies sava veida antropoloģiskais molusks – veģetējoša mīkstmiešu grupa bez
sociāli konsolidējoša un politiski integrējoša mugurkaula. Tautas saliedētības
un vienotības vietā ir tapis idejiski nesaistītu hominīdu bars, kuram nepiemīt
nedalāmība un veselums. Tautas pēdējā fāze nav tautas fiziskās esamības pēdējā
fāze. Kad publikācijās tiekamies ar sinonīmiski lietotiem vārdiem “tautas
bojāeja”, “tautas katastrofa”, “tautas gals”, “tautas traģēdija”, “tautas
beigas”, tad faktiski runa nav par tautas nonākšanu kapsētā. Ar tik tikko
minētajiem vārdiem vienmēr apzīmē tautas garīgo nāvi arī tad, ja tas netiek
speciāli akcentēts. Turklāt tautas garīgās nāves klienti nav visi tautas pārstāvji.
Tautas garīgā bojāeja vienādā mērā neattiecas uz visiem latviešiem. Tautas
garīgās bojāejas klienti ir tikai īpaša latviešu tautas daļa. Pirmkārt, tie ir
cilvēki ar garīgajām vajadzībām un garīgajām prasībām. Šiem cilvēkiem garīgums
ir ļoti liela vērtība, un viņi bez garīguma nevar dzīvot. Garīgums ir viņu
esamības organiska sastāvdaļa. Otrkārt, tie ir cilvēki, kuri vēlas arī latviešu
tautu vērtēt no garīguma viedokļa. Viņi vēlas latviešu tautu redzēt kā garīgi
bagātu tautu. Tātad tie ir cilvēki ar augstu patriotiskumu, un patriotiskuma
saturs ir garīgums. Rūpes par tautas kvalitāti ir viņu morāles un sociālās
atbildības izpausme. Tautas pēdējā fāzē latviešu tautas garīgo bojāeju izjūt un
pārdzīvo tikai garīgi bagāti cilvēki. Viņi ir tautas garīgās bojāejas klienti.
Tautas garīgās bojāejas klienti nav tā tautas daļa, kurai ir svešas garīgās
vajadzības un garīgās prasības. Šī tautas daļa rūpējas tikai par savu materiālo
labklājību, un šīs tautas daļas garīgās intereses apmierina bezgarīgās masu
kultūras saturs un formāti. Šī daļa nemaz nesaprot, ko nozīmē tautas garīgā
bojāeja.Viņi smiesies: “Viss taču
notiek – kāda bojāeja!”. Viņi netic tās iespējamībai, jo visi taču ir paēduši un joprojām ir
pieejamas dažādas izpriecas un dzīves baudīšana. Aktuāls ir jautājums, cik
liela daļa latviešu tautā ir tautas garīgās bojāejas klienti un cik liela daļa
ir to latviešu, kuri nav tautas garīgās bojāejas klienti. Noteikti ir jāņem
vērā sekojošais: tautas pēdējā fāzē strauji samazinās to cilvēku skaits, kuriem
garīgums ir viņu esamības organiska sastāvdaļa. Tautas pēdējā fāzē strauji samazinās tautas garīgās nāves klietu skaits.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru