pirmdiena, 2017. gada 21. augusts

Kulta personības

Kulta personības un tātad arī šīs parādības specifika sāka veidoties reizē ar masu kultūru, masu sabiedrību, masu cilvēku. Šiem masu fenomeniem ir vajadzīgi elki, un elki tiek piedāvāti. Kulta personību sociālā ģenēze aktivizējās tad, kad kultūru sāka būtiski ietekmēt masu cilvēki, maskējoties ar radošās personības statusu. Praktiski tas izpaudās tādējādi, ka masu cilvēki sāka tēlot personības. Taču tēlojums nevarēja būt pilnvērtīgs un būt ideāli adekvāts reālas personības satvaram. Tēlojumam spīdēja cauri tipiska masu cilvēka mentalitāte. Tas izpaudās šādi. Teiksim, personību tēlotāji sāka veidot Nīčes kultu. Taču Nīčes kults netika veidots, balstoties uz viņa idejisko mantojumu. Tas personību tēlotājus nemaz neinteresēja. Viņi spēja ap Nīči apvīt tikai kaut kādu noslēpumaini emocionālo auru, izmantojot filosofa biogrāfiskos materiālus. Vēsturiski kulta personības vienmēr pastāvēja. Katrā laikmetā bija radoši autori, pret kuriem izturējās ar vispārējo sajūsmu. Taču šī sajūsma balstījās uz attiecīgā autora māksliniecisko, filosofisko devumu. Tātad – idejisko bāzi. Masu cilvēku veidotās kulta personības balstās nevis uz idejisko bāzi, bet ārišķīgiem emocionāliem risinājumiem, kurus ir pa spēkam intelektuāli apgūt masu cilvēkam un iedarbojās uz masu cilvēku emocionālo sfēru, bet nevis prāta sfēru. Rainis vienmēr bija masu, politiķu un filologu kulta personība. Taču, piemēram, filologiem viņš bija vismazāk vajadzīgs kā estētisko un filosofisko ideju autors. Latviešu filologi pa lielākai daļai vienmēr ir bijuši izteikti masu cilvēki. Tāpēc viņi Raini veidoja atbilstoši savam potenciālam – emocionāli ārišķīgi. Viņi Raini pieskaņoja masu cilvēku, masu sabiedrības, masu kultūras primitīvajām vajadzībām. Savukārt latviešu „politiķiem” Rainis vienmēr ir bijis vajadzīgs kā akadēmisks arguments savai ideoloģijai, kas adresēta elektorāta masām. Iespējams, visjaunākais mūsu „politiķu” mēģinājums slēpties savās dumjībās aiz Raiņa vārda bija nesen, kad Raiņa mantojumu tiecās iesaistīt savos murgos mūsu tāda tipa padibenes un ūdensgalvas kā urbanoviči, rozenvaldi. Viņiem izdevās reāli ievilināt savās cūcībās masu filologu G. G. Taču acīmredzot „projekts” izgāzās, jo pēcāk nekādas tautas atkritumu aktivitātes ap Raini nav manītas.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru