sestdiena, 2017. gada 19. augusts

Pārbaudījums

Pārbaudījuma veidi var būt visdažādākie. Lai pārbaudītu cilvēcisko kvalitāti, var izmantot visdažādākos pārbaudījuma veidus, sākot ar eksāmeniem zināšanu pārbaudē un beidzot ar dažādiem dzīves pienākumiem morālās stabilitātes pārbaudē. Viens no pārbaudes veidiem ir pārbaude ar brīvību, atvēlot maksimālu izvēles brīvību darbībai, uzvedībai un komunikācijai. Runa ir gan par sociāli politisko brīvību dzīvot saskaņā ar saviem politiskajiem un sociālajiem uzskatiem bez ārējā varas un ideoloģiskā spiediena, gan par profesionālo un sadzīvisko brīvību, ļaujot strādāt un pavadīt ikdienas dzīvi atbilstoši savai gribai, ieskatiem, prasmēm, vērtībām, normām, vajadzībām, kaislībām u.tml. Pārbaude ar brīvību var tikt piemērota individuālā līmenī, ļaujot cilvēkiem brīvi dzīvot un netiecoties viņu dzīvi kaut kādā ziņā regulēt, vadīt, kontrolēt. Taču pārbaude ar brīvību var tikt piemērota arī kolektīvajā līmenī, piemēram, ļaujot tautām brīvi dzīvot savā suverēnā valstī un dodot tautām politisko patstāvību, neatkarību. Pārbaude ar brīvību ir smaga pārbaude gan individuālajā līmenī, gan kolektīvajā līmenī, jo ir saistīta ar noteiktu cilvēcisko kvalitāti. Bez noteiktas cilvēciskās kvalitātes pārbaudi ar brīvību nav iespējams sekmīgi nokārtot. Latviešu tautai vēl nekad nav izdevies sekmīgi nokārtot pārbaudi ar brīvību. Saņemot dāvanā politisko brīvību un valstisko neatkarību, latvieši pārvēršās mežoņos, kuriem brīvība ir bīstama, jo brīvības apstākļos aktualizējās viņu mežonīgā cilvēciskā kvalitāte, savus mežonīgos instinktus vēršot vienam pret otru, kad katra latvieša galvenais ienaidnieks kļūst otrs latvietis un savās mežonīgajās izdarībās tiek vainotas citas tautas. Ja pirms II Pasaules kara latviešu nesekmīgā pārbaude ar brīvību noslēdzās ar brīvības politiski voluntāru ierobežošanu un relatīvi brīvprātīgu atsacīšanos no brīvības, tad pašlaik nav manāms neviens spēks, kas spētu savaldīt negaidīti un nesagatavoti brīvībā nokļuvušos mežoņus, kuri brīvību izmanto tikai zagšanai, blēdībām un stulbībām.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru