Nesen sastaptie debilie vārdi „teorētiskā zinātne” un „kultūras
žurnāliste” vedina uzdot vienu jautājumu: „Kas ir pretīgāk – vēsturiski objektīvi
nosacīta tumsonība jeb mentāli nosacīta tumsonība”? Tik tikko sastaptie debilie
vārdi noteikti ir mentāli nosacīta tumsonība. Vispirms par to, ko nozīmē
vēsturiski objektīvi nosacīta tumsonība un mentāli nosacīta tumsonība.
Vēsturiski nosacīta tumsonība ir tad, kad nav skolu, nav iespējams mācīties, saprotams
– nav mācību grāmatu un nav zinātnisko grāmatu, tautā valda masveida
analfabētisms, kas tiek pakāpeniski pārvarēts: latviešu zemnieki iemācās lasīt
latviešu valodā sagatavotās vācbaltu grāmatas, latviešu zemnieku zināšanas
paplašinās, tumsonība sāk izplēnēt. Piemēram, latvieši vēsturiski objektīvas
tumsonības apstākļos dzīvoja Vecā Stendera laikā. Vecā Stendera slavenā grāmata
faktiski ir domāta vēsturiski objektīvi nosacītas tumsonības pārvarēšanai. Tomēr
situācija ir dīvaina. Viņa grāmatas saturs ir piebāzts ar muļķībām. Nav
saprotams iemesls. Varbūt viņš rakstīja muļķības tāpēc, ka neticēja latviešu
iespējām lasīt grāmatas svešvalodās (angļu, franču, vācu, krievu val.)? Tolaik
vienīgi svešvalodās izdotajās grāmatās latvieši varēja uzzināt patiesību
pretstatā Vecā Stendera muļķībām. Visticamākais, Vecais Stenders rakstīja
muļķības tāpēc, ka neticēja latviešu spējai pagaidām kompetenti izprast pasaules
īstenības parādības. Vecais Stenders tāpēc visu izklāstīja primitīvi,
intelektuāli atviegloti. Viņš faktiski saglabāja latviešos zināmu tumsonību. Tā
bija vēsturiski objektīvi nosacīta tumsonība. Tā tika pārvarēta pēc tam, kad
latvieši sāka lasīt citu tautu autoru darbus un vēlāk arī citu vācbaltu darbus,
kuros jau vairs nebija muļķības un latviešus iepazīstināja ar pasaules reālo
saturu un reālajām formām. Mentāli nosacīta tumsonība rodas tad, kad ir
iespējams mācīties un iegūt zināšanas ne tikai no pašmāju „vecajiem stenderiem”,
bet arī no citu tautu autoru literatūras. Mentāli nosacīta tumsonība rodas tad,
kad latvieši prot lasīt ne tikai latviešu valodā un viņiem ir pieejama
informācija no visas pasaules, bet viņi to neizmanto un pārtiek tikai no
pašmāju „ģēniju” izplatītajām muļķībām Vecā Stendera garā. Mentāli nosacītas
tumsonības pamatā ir kaut kāds provinciāli pašapmierināts, mietpilsoniski
pašpārliecināts, pseidointelektuālisma apmāts komplekss. Tagad katrs latvietis
var uzzināt, kas ir kultūra. Uzzinot, kas ir kultūra, noteikti netiktu lietots
debilais „kultūras žurnāliste”. Bet tas nav noticis. Nav atzīta vajadzība
mācīties no citām tautām, citu valstu zinātniekiem. Nav bijusi interese
noskaidrot, ko par kultūru sauc mūsdienu pasaulē, bet ne tikai pašmāju „ģēniju”
izgarojumos, kuriem ir diemžēl iespējams uzturēt tumsonību, šarlatānismu LR mācību
iestādēs, medijos, jebkurā publiskajā darbībā. Atbildot uz sākumā formulēto
jautājumu, mentāli nosacītā tumsonība ir ievērojami pretīgāka nekā vēsturiski
objektīvi nosacītā tumsonība. Vēl nākas piebilst par vienu drūmu šodienas
likumsakarību: jo informatīvi atvērtāka pasaule, jo latviešu jaunatnes liela
daļa kļūst tumsoniskāka. Informatīvi slēgtajā padomju telpā dzīvojošā jaunatne
nebija tumsoniska. Tolaik neviens neteiktu/nerakstītu tādas dumjības kā „teorētiskā
zinātne” un „kultūras žurnāliste”.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru