Latviešu mentalitātē noteikti ir viena īpašība, kura
traucē organizēt nacionālajām interesēm adekvātu politisko darbību. Kā zināms,
„pirmās republikas” politisko postu izraisīja „politiskais plurālisms” valstī
un parlamentā – simts un vairāk politisko partiju nodibināšana. Tas traucēja
izveidot stabilu valdību un ļaut tai valdīt tādu laiku, lai tā spētu praktiski
realizēt konkrētus uzdevumus. Valsts apvērsums pielika punktu „politiskajam
plurālismam”. Pašlaik „otrajā republikā” par valsts apvērsumu nenākas sapņot,
jo latviešu politiskā apziņa ir pilnā mērā pakļauta mentalitātes vienai
īpašībai. „Perestroikas” morāli destruktīvākais nopelns ir tas, ka tā cilvēkos
uzjundīja „zvēru” – vissliktāko, kas var būt cilvēkā (alkātību, naudas varu,
baudas, bezatbildību, egocentrismu, sociālo darvinismu utt.). Saprotams, tas ir jāvērtē plašā kontekstā - "baltās" rases izmiršanas un pagrimuma kontekstā. Rietumos tolaik jau aktīvi kārpījās t.s. finansu kapitālims, kas principā arī balstās uz "zvēra" kompleksu. „Perestroika”
latviešos uzjundīja bez jau minētā vēl tādu mentalitātes klasisku īpašību kā
individuāli orientētās tieksmes. Ko tas nozīmē? Cilvēku tieksmes var būt
orientētas divējādi: 1) individuāli orientētas tieksmes, kuru centrā ir
attiecīgā cilvēka personiskās intereses, un 2) sociāli orientētas tieksmes,
kuru centrā ir kolektīvās intereses, sākot ar dažādiem minikolektīviem un
beidzot ar maksikolektīvu – tautu, valsts nāciju. Un, lūk, latviešu mentalitātē
prevalē individuāli orientētas tieksmes, kuras kolekcijā ar alkātību, naudas
varu, baudām, bezatbildību, egocenrismu, sociālo darvinismu un citām
„perestroikas” atmodinātā „zvēra” tieksmēm pēcpadomju laikā ir ieguvušas
kolosālus apgriezienus. Principā nekas jauns netiek konstatēts. Latviešu
individuāli orientētā esamība ir saskatīta jau sen analītiski grudrākajos
prātos. Teiksim, daiļliteratūrā „mana kaktiņa, mana stūrīša” motīvs ir plaši
sastopams. Pašlaik, XXI gs. sākumā, minētā mentalitātes īpašība iegūst dziļu
sociāli politisko jēgu, jo nepieciešams likvidēt Maskavas/Vašingtonas/Briseles
uzspiesto krimināli oligarhisko iekārtu, kā arī latviešu „miljonu” novirzīt no
masveida zagšanas smirdošā lielceļa uz cilvēciski cienīgu maģistrāli, būtiski
apvaldot „perestroikas” uzjundīto „zvēru”. Minētā mentalitātes īpašība noteikti
pašlaik neļauj izveidot politisko spēku nacionāli reakcionārās valdošās kliķes
padzīšanai. Pamodinātais „zvērs” domā tikai par sevi – savu materiālo stāvokli
u.tml. „Zvērā” neeksistē sociāli orientētas tieksmes – doma par tautu, valsti.
Turklāt ir vēl viens moments. Savu tieksmju realizācijā var būt kolektīva pretestība,
kolektīvs apdraudējums (piem., valsts). Var būt individuāla pretestība, individuāls
apdraudējums (piem., cita cilvēka). Latvietis tradicionāli vaino otru latvieti,
bet nevis kolektīvo spēku. Latvietim visbīstamākais subjekts ir otrs latvietis,
bet nevis kolektīvs (valsts, pašvaldība u.tml.). Tas negatīvi atsaucas uz
latviešu spēju savu dzīvi normāli iekārtot valsts (kolektīvā) līmenī. Latviešos egocentriskais ir vairāk izteikts nekā
socializējošais. Savukārt egocentriskais visos procesos un tajā skaitā
sociālajos un politiskajos procesos vairāk akcentē individuālo nekā kolektīvo.
Latviešiem dialektiskajā pretstatu cīņā galvenais ir citu indivīdu pretstati,
bet nevis kolektīvie sociālie un politiskie pretstati.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru