Austrumeiropas tautu visjaunāko laiku vēsturē drausmīgs
mēnesis ir augusts. Tā tas ir arī latviešu tautai. 1939.gada 23.augustā tika
noslēgts Vācijas un PSRS neuzbrukšanas līgums – ģeopolitiski slavenais
Molotova-Rībentropa pakts ar slepeno pielikumu. 1989.gada 23.augustā tika
organizēta akcija ar nosaukumu “Baltijas ceļš”, bet 1991.gada 19. augustā PSRS
notika apvērsums – dīvainais “Augusta pučs”; par varas pārņemšanu paziņoja
Valsts ārkārtas stāvokļa komiteja (VĀSK), kurā ietilpa arī “Krievijas latvietis”
Boriss Pugo. Visiem trijiem notikumiem ir drausmīga aura. Tas tā ir tāpēc, ka
visi trīs notikumi ir ambivalenti notikumi. Tie ir notikumi, kuri izraisa
iekšēji pretrunīgas jūtas un domas. Un tā tas var notikt tāpēc, ka visi
notikumi savā būtībā ir morāli odiozi notikumi. To mērķis nebija morāli,
politiski, cilvēciski tīrs, godīgs, taisnīgs, tiesisks. Visu minēto notikumu
pamats bija apzināta manipulācija, apzina krāpniecība, apzināta nelietība,
apzināta tautu mānīšana, kas viss tika realizēts ar vēsu prātu un bezizmēra
cinismu. Molotova-Rībentropa pakts slepeni izšķīra daudzu tautu nākotni. “Baltijas
ceļš”, kuru izdomāja amerikāņu sociālā un politiskā haosa izraisīšanas tehnoloģiju
speciālists Dž. Šarps, bija perfekti izdomāta un perfekti nomaskēta PSKP/VDK specoperācija
“perestroikas” specoperāciju komplektā. Tās mērķis bija PSRS reputācijas starptautiskajā
graušanā iesaistīt Baltijas ļaužu masas un šajās masās iezombēt ilūzijas par brīvības
cīņu un valstiskās neatkarības atgūšanas procesu. Savukārt “Augusta pučs” bija
pēdējā specoperācija “perestroikas” specoperāciju komplektā. Komitejas sastāvu sastādīja Gorbačovs. Visu triju notikumu sekas ir labi zināmas. Sekas
ir ambivalentas, jo paši notikumi, kā jau minēju, ir ambivalenti notikumi. Seku
ambivalentums cilvēku apziņā vispamatīgāk atsaucas uz doto notikumu vērtējumu. Tā,
piemēram, daudzi cilvēki joprojām pret “Baltijas ceļu” izturas kā pret kaut ko
gaišu un tautiski vērtīgu viņu dzīvē, jo viņi toreiz, stāvot uz ceļa, deva savu
artavu Latvijas brīvības atgūšanā. Daudzi cilvēki pret “perestroiku”/”atmodu”
vispār izturas kā pret politiski konstruktīvu darbību cilvēciski cienīgas dzīves
nodrošināšanai. Atklāti sakot, šos cilvēkus ir žēl un rodas vēlēšanās ļaut
viņiem dzīvot maldīgo ilūziju gūstā līdz mūža beigām. Nav vajadzīgs viņus sāpināt
ar patiesību. Nav vajadzīgas patiesības traģisma izraisītas rūgtās emocijas un
dziļie prāta pārdzīvojumi. Tie cilvēki, kuri ir spējīgi izprast vēsturisko
objektivitāti, nevēlas dzīvot melu tvanā un grib zināt patiesību, reāli jau
zina patiesību, kaut gan valdošā kliķe un “atmodas” nelietīgi “lāčplēši”
joprojām slēpj patiesību un joprojām drausmīgi melo par vēsturiskajiem
notikumiem XX gs. nogalē. Savukārt tos cilvēkus (“6.oktobra paaudzes” vairākumu),
kuri nav psihiski spējīgi iedziļināties vēsturē un nav psihiski spējīgi izprast
vēsturi, nav jāmoca ar patiesību, jo viņi nemaz nevēlas zināt patiesību. Viņi
spēj baudīt dzīvi bez patiesības.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru