Reitingi ir ļoti jauna kultūras
parādība. Tai ir transnacionāls vēriens – ar reitingiem aizraujas daudzas
valstis. Reitingu sastādīšana sākās XX gs. beigās un strauji aptvēra cilvēku
dzīves visas sfēras. XXI gs. sākumā reitingus sāka sastādīt arī augstākajā
izglītībā. Droši var runāt par globālā mēroga jaunu māniju – reitingmāniju. Tā
ir eiropeīdu rases vispārējā pagrimuma spoža izpausme. Rietumu civilizācijā ir
izveidojusies reitingu industrija. Diemžēl šī mānija netiek pilnā mērā
atmaskota. Kritika eksistē, taču tā ir margināla – skar niecīgu sociuma daļu.
Lai atmaskotu reitingmāniju, nepieciešams izprast tās būtību un lomu mūsdienu
sabiedrībā, kultūrā. Reitingus var uzskatīt par masu kultūras attīstības
noteiktu pakāpi, kad tiek tarificēti masu kultūras produkti, tiem piešķirta
kvalifikācija un veidota masu kultūras produktu noteikta hierarhija. Reitingu
veidošana ir masu kultūras panākums, masu kultūras industrijas panākums, jo
reitingi visā sociumā nostiprina masu kultūras produktu reputāciju un
autoritāti. Taču reitingiem ir arī fundamentāla ideoloģiskā loma. Tāpēc
reitingmāniju nekādi neapklusina, neierobežo, nekritizē politiskā, ekonomiskā,
finansiālā elite. Gluži pretēji. Elite izmanto reitingus savās interesēs. Pret
reitingmāniju faktiski nākas izturēties kā pret ideoloģisko instrumentu, tautu
pārvaldīšanas mehānismu, propagandas līdzekli, pasaules pārvaldīšanas formu.
Reitingmānija ir kolonizācijas jauna sistēma, jo paver iespēju planētas
iedzīvotāju apziņā iezombēt noteiktu hierarhiju – pasaules galveno valstu
uzskaitījumu. Reitingi planētas iedzīvotājiem, piemēram, iestāsta, ka ASV ir
pati labākā, spēcīgākā, varenākā valsts uz Zemes. Tās jebkura veida darbībai,
preču produkcijai ir visaugstākie reitingi. To pasludina tādas reitingu firmas
kā „Moody’s”, „Standart&Poor”, „Fitch”.
2016.g. „Moody’s” peļņa bija 3,6
miljardi dolāru. Reitingmānija nodara
milzīgu ļaunumu, jo unificē ontoloģisko realitāti un reizē veido dažāda tipa
pseidoharhijas masu apziņā. Reitingi vada tagadni un vada arī nākotni. Cilvēki
zaudē intelektuālo patstāvību un sāk uzticēties tikai reitingiem, bet nevis
paši savam saprātam, savām zināšanām, gaumei, pieredzei, kā arī patiesi
profesionālam vērtējumam. Ar „partiju” reitingiem pirms 6.X jau tiek dullināts
Latvijas elektorāts. Taču reitingiem nevar būt kaut kāda jēga. Neviena
„partija” nesola aizslaucīt nacionāli reakcionāro un krimināli oligarhisko
valstiskumu ar tās noziedzniekiem. Tāpēc jebkurš reitings kalpo minētajam
noziedzīgajam valstiskumam, un vēlēšanas ir pilnīgi bezjēdzīgas.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru