Tautas spēku apliecina saimnieciskā aktivitāte, dzimstība, spēja aizstāvēt
savas intereses. Raksturo arī tādu parādību klātbūtne kā narkomānija,
alkoholisms, noziedzība, debilitāte, idiotija. Tautas dzīvē likumi nelīdz, ja
tautā nav nerakstītas uzvedības normas, tradīcijas, morālie un reliģiskie
principi, kam visam ir lielāka reālā funkcionālā slodze nekā likumiem un varas
autoritātei. Malka nedeg, ja bijusi ūdenī. Tauta micās uz vietas, ja dzīvo pati
savos atkritumos un tās dzīvē visu nosaka tautas kriminālais slānis un tautas
plānprātīgais slānis. Ļoti svarīgs moments tautas dzīvē ir demogrāfija. Tautas
dzīve ir iekārtota tā, kā ir iekārtota ģimenes dzīve: jo lielāka ģimene, jo tā
ir varenāka, spēcīgāka, rezultatīvāka.Tauta ir vēsturiska parādība; rodas no
vairākiem etnosiem, kuru sākums var būt asinsradniecība. Tauta reizē ir
bioloģisks veidojums un reizē ir sociāls veidojums, jo dzīvo saskaņā ar
sociāliem likumiem. Tautas pazīmes ir 1) tautas sastāvs (vecuma grupas, šķiras
utt.) un 2) tauta kā veselums ar noteiktu mentalitāti. Mentalitātes kritēriji
ir tādi paši kā atsevišķu indivīdu mentalitātes kritēriji: intelekts, radošais
potenciāls, drosme, uzņēmība, stingrība, labsirdība, tieksme uz nodevību un
paniku, izturība, pašcieņa, sabiedriskums, atturība, organizētība. Tautai var
būt sava sociālās organizācijas forma – valsts. Valsts iekārta tautas
mentalitātes veidošanā nav galvenais faktors, kā mēdz uzskatīt. Tas ir svarīgs
faktors. Taču ne vairāk svarīgs faktors kā citi faktori – dabas apstākļi,
tautsaimniecības raksturs, vēsturiskie apstākļi, mūsdienās teiktu –
ģeopolitiskā pievilcība, reliģija, ideoloģija, kultūras mantojums, demokrātija
kā ideoloģiskā norma. Rietumu tautu mentalitātes iezīmes: paaugstināta
noslieksme uz individuālismu, augsts intelektuālais un radošais potenciāls,
spēja izgudrot, prakticisms, lietišķība, aprēķinātība, konkurētspēja,
avantūrisms, zinātkāre, emocionālais vēsums, godkāre, pašcieņa, pašdisciplīna,
pašorganizētība, etniskā pārākuma apziņa, menedžera dotības, jūtu savaldība,
teatrālisms. Latviešu tautā ir izplatīta tahogēnā atsvešinātība. Izmantojot
sengrieķu vārdu „tachos” (ātrums), jēdziens „tahogēns” apzīmē ātruma
palielināšanos kādā procesā. Par tahogēno atsvešinātību var runāt sakarā ar
atsvešinātības pieaugumu no racionālās dzīves kārtības uz haosu, katastrofu,
idiotiju, debilitāti, šarlatānismu, obskurantismu. Tahogēnā atsvešinātība ir
iespējama vienīgi prāta sabrukuma laikā, kad valda bezprātīgs iracionālisms un
bezprātīgais iracionālisms lielā ātrumā sociāli izvēršas arvien plašāk un
plašāk. Savdabīgs tahogēnās atsvešinātības spogulis pie mums ir kļuvis internets
(galvenokārt pateicoties anonīmitātes iespējai). Cilvēka radošā prāta varenības
apliecinājums reizē kļuva cilvēka šausmīga pagrimuma apliecinājums. Internets
liecina par ārprātīgi neizglītotu un aprobežotu jauniešu (“komentētāju”,
“troļļu”) jūru latviešu sabiedrībā. Internets liecina par kaut kādu antropomorfo
briesmoņu, nezvēru kloākām (piem., monstra Grantiņa mostru ateja). Internets
atklāja īpaša tipa neliešu (bordānu, gobzemu, jurašu, kaimiņu, strīķenu,
petravičenu) satraucošo īpatsvaru “6.oktobra paaudzē”. Internets atklāja, kā atbaidoši
deģenerāti un nelimitēti nekaunīgi izdzimteņi (piem., “žulis”) var no mediju
portāliem ļoti ātri izdzīvot saprātīgus diskusijas dalībniekus, kā tas ir
noticis portālā “Pietiek”, “Delfi”, “Diena”, “NRA”.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru