Acīmredzot kā Dieva dāvanu nākas vērtēt padomju neilgo
periodu latviešu tautas dzīvē. XX gs. 70.gados latviešu tauta savas kultūras
vēsturiskajā attīstībā sasniedza kulmināciju visos esamības segmentos – gan garīgajā
segmentā, gan materiālajā segmentā. Latviešu radošais potenciāls grandiozi (kā
saka, pasaules līmenī) uzplauka mākslā, zinātnē, ekonomikā. Pret to nākas
izturēties kā pret Dieva dāvanu. Padomju periodā tika pamatīgi ierobežota
latviešu galvenā mentālā stihija – ienīst, necienīt, neatbalstīt, nolamāt,
nobīdīt malā savus gudrākos un godīgākos tautiešus. Padomju periodā tika
atbalstīti un sekmēti labākie latvieši. Tā tas notika tāpēc, ka padomju periodā
latviešu dzīve noritēja, metaforiski sakot, Maskavas uzraudzībā un vērtību
sistēmā. Tas bija ļoti svarīgi. Maskava pieprasīja dzīves priekšgalā virzīt
labākos, talantīgākos, godīgākos. Tāds pieprasījums tika noformēts partijas varas
visaugstākajā līmenī, tāpēc LPSR vadītāji cītīgi sekoja Maskavas diktātam un vietējās
sabiedrības cilvēciski vērtīgākā daļa tika lolota jau visjaunākajā paaudzē, noskatot
un atlasot kadrus studentu pirmajos kursos. Pilnīgi cita aina ir bijusi un pastāv
latviešu “brīvvalstī”, kā arī cara laikā. Spilgtākie piemēri latviešu tradicionālajam
naidam un tā vēsturiskajam rezultātam pret saviem spējīgākajiem tautiešiem ir Purvīša,
Rozentāla, Valtera Latvijas pamešana sakarā ar viņu vajāšanu 1905.gadā. Spilgts
piemērs ir nelietīgā izturēšanās pret Raini pirmā Valsts prezidenta vēlēšanās,
LU akadēmisko pelēcību atsacīšanās atbalstīt Raiņa kandidatūru Nobela prēmijai.
Vēsturiski viens no pirmajiem spilgtākajiem piemēriem ir Nobela prēmijas
laureāta Ostvalda Latvijas pamešana un savā turpmākajā dzīvē vairs neko
nevēloties dzirdēt par Rīgu. Vispārzināms fakts ir tas, ka latviešu kultūrā
daudzas izcilas vērtības ir radītas ārpus Latvijas un bez tiešas saskares ar
latviešiem. Tā tas ir, sākot ar Pumpura daiļradi, Matveja daiļradi, Kluča
daiļradi un beidzot ar šodienas latviešu slavenajiem operdziedātājiem,
diriģentiem. Par “otrās” brīvvalsts latviešu attieksmi pret godīgiem un gudriem
cilvēkiem nevienam saprātīgam cilvēkam nav jāatgādina. Neapšaubāmi, arī tagad
latviešiem ir gudri un godīgi cilvēki. Kāda daļa no viņiem pat vēl ir psiholoģiski
spējīga uzturēties Latvijas vidē. Taču visu izšķir proporcionalitāte. No 100
latviešiem gudri un godīgi varbūt ir 2-3 cilvēki, kuri nav spējīgi pretoties
intelektuāli un morāli neadekvātajai obskurantu masai. Bet pats nepatīkamākais “otrajā”
brīvvalstī ir tas, ka latviešu kultūrā nomācoši draudīgi dominē tāds morālais
noskaņojums un tādas garīgās tendences, normas un vērtības, kurām nav nekāds
sakars ar gudru un godīgu cilvēku ģenēzi, attīstību un perspektīvām sevi dzīvē
(Latvijas valstī) realizēt atbilstoši talantam, prātam un sirdsapziņai. Nav ticams, ka Dievs gribēs otro reizi latviešiem kaut ko dāvināt. Gluži pretēji: Dievs ir sodījis latviešu tautu ar tādu nacionālo nelaimi kā "6.oktobra paaudze".
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru