Par patiesības brīvību iespējami divi jautājumi. Mulsinoši
un intriģējoši divi jautājumi. Mulsinoši tāpēc, ka patiešām izraisa zināmu
apmulsumu. Intriģējoši tāpēc, ka rodas pamatota ziņkāre. Jautājumi ir šādi. 1)
Kad vēsturiski latviešu inteliģence drīkstēja runāt patiesību? 2) Kad
vēsturiski latviešu inteliģence gribēja runāt patiesību? Saprotams, „drīkstēt”
un „gribēt” nav viens un tas pats. Var būt visdažādākās situācijas. Var
drīkstēt runāt patiesību, un patiesība tiek droši izklāstīta. Var drīkstēt
runāt patiesību, bet patiesība netiek droši izklāstīta. Var nedrīkstēt runāt
patiesību, un patiesība tiek paklausīgi noklusēta. Var nedrīkstēt runāt
patiesību, taču patiesība tiek drosmīgi izklāstīta un netiek noklusēta.
Atbildot uz pirmo jautājumu, nākas atcerēties vēsturi. Un, lūk, vēsture
liecina, ka latviešu inteliģence pirmo reizi pilnā mērā drīkst runāt patiesību
tikai pēcpadomju periodā – aizvadītajos 30 gados. Agrāk nekad tas nebija
iespējams. Tas nebija iespējams ne cara laikos, kad radās latviešu inteliģence,
ne arī pirmajā „republikā”, kurā, piemēram, vēsturnieki tendenciozi sacerēja
vēsturi atbilstoši „nacionālajām interesēm”. Pirmajā „republikā” principā
latviešu inteliģence drīkstēja runāt patiesību, bet reāli to nedarīja, veidojot
nacionālistisku ideoloģisko, politisko, zinātnisko diskursu. Padomju periodā,
saprotams, latviešu inteliģence nedrīkstēja runāt patiesību. Nedrīkstēja runāt
patiesību pat par marksismu, kas padomju periodā tika pamatīgi izkropļots. Padomju
periodā latviešu inteliģence nedrīkstēja runāt patiesību un paklausīgi nerunāja
patiesību. Padomju periodā latviešu inteliģence rīkojās līdzīgi Dribinam, kurš
par sevi saka: „Es neslēpju, ka padomju laikā
biju konformists un kalpoju padomju ideoloģijai”. Padomju periodā latviešu
inteliģencei nebūt obligāti bija „jākalpo padomju ideoloģijai”. Piemēram,
rakstnieki, filosofi, literatūrzinātnieki, vēsturnieki varēja rakstīt
„rakstāmgaldam”, neslēpjot patiesību. Latviešu inteliģencei patiesības brīvība
pirmo reizi pilnā apmērā sākās reizē ar PSRS sabrukumu. Taču latviešu
inteliģence neizmanto patiesības brīvību. Jau 30 gadus ir situācija, kad drīkst
runāt patiesību, bet patiesība netiek droši izklāstīta. Latviešu inteliģence,
tās vairākums – varas inteliģence, cītīgi noklusē patiesību par sevi, tautu,
valsti, notikumiem pārējā pasaulē. Nav sastopama paškritika. Turklāt paškritika
par galveno un vissāpīgāko – nespēju izveidot cienījamu valsti, bet tās vietā
kārpoties nacionāli reakcionārā un krimināli oligarhiskā valstiskumā ar
noziegumu brīvību. Loģisks ir jautājums „Kāpēc tā ir noticis?”. Svarīgi ir divi
faktori: 1) latviešu inteliģences šausmīgā kvalitāte un 2) represijas. Lieta ir
tā, ka ap patiesības brīvību LR turpinās tas pats viss, kas bija PSRS/LPSR.
Proti, turpinās represijas pret tiem latviešu inteliģentiem, kuri uzdrošinās
runāt patiesību. Tātad latviešu inteliģenci tikai nākotnē gaida situācija, kad
drīkstēs runāt patiesību, un patiesība tiks droši izklāstīta. Laimīga tauta: to gaida patiesība, garīgās un
intelektuālās brīvības aura, tiekot vaļā no pašu organizētās savas
sirdsapziņas, dvēseles un domu melīguma okupācijas.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru