Šarlatānisma uzplaukums „brīvvalstī” ir vēsturiski loģisks process. Citādāk
nevarēja būt. Latviešu sociālajās un humanitārajās zinātnēs šarlatānismam ir
dziļas saknes. Šarlatānisma latentā klātbūtne bija padomju laikā. Jau padomju
varas gados latviešu sociālās un humanitārās zinātnes bija ļoti primitīvas,
provinciālas, nezinātniskas, bet tajā pašā laikā augstprātīgas, pašapzinīgas,
lielīgas, pašapmierinātas. Ja sociālo zinātņu atpalicībai un nevērtībai bija
zināms objektīvs izskaidrojums, tad humanitāro zinātņu atpalicībai un
nevērtībai objektīvs izskaidrojums nebija. Bija vienīgi etniski subjektīvs
izskaidrojums - latviešu mentalitātē balstīts izskaidrojums. Marksisms komunistu
ģenerālsekretāru interpretācijā un valdošā sociālisma ideoloģija neveicināja
sociālo zinātņu attīstību. Taču to nevar teikt par humanitārajām zinātnēm.
Piemēram, izcilāko padomju literatūrzinātnieku darbus tulkoja daudzās valodās,
un viņu grāmatas greznoja ASV, Kanādas, Rietumeiropas universitāšu bibliotēku
plauktus. Viņu darbus studēja jaunatne, ārzemju zinātnieki nepārtraukti tos
analizēja speciālajos žurnālos. Viņus aicināja lasīt lekcijas, piedalīties
konferencēs. Bet tas nenotika. Viņi sāka strādāt ārzemju universitātēs tikai
pēc PSRS sabrukuma. Rīgā, Liepājā, Daugavpilī (ZA institūtu un padomju
augstskolu pilsētās) padomju laikā dominēja pseidointelektuālisms, stulba
ambiciozitāte, titulēto filistru pašapmierinātā aprobežotība. Šarlatāniskā
blādīšanās par Lielvārdes jostu sākās padomju laikā. Arheologi atrastos kaulus
spēja vienīgi saskaitīt un klasificēt. Par latviešu folkloru vispamatīgāko
pētījumu uzrakstīja Maskavas divi zinātnieki, kuru tekstu Rīgas folkloristu
priekšniece neļāva izdot „Zinātnē”, lai vietējie prātnieki neizskatītos
smieklīgi. Mūsējie tikai spēja sentimentāli siekaloties ap tautasdziesmām un
pagānu dievībām. Kulturoloģiski secinājumi viņiem nebija pa spēkam. Savukārt vēsturnieki
prata izmantot tikai sausus faktus bez dziļāka analītiskā konteksta. Ne velti
visgudrākās, vispamatīgākās vēstures grāmatas ir sarakstījis Indriķis Šterns un
citi trimdas latvieši. Kad Rīgā izdeva Raiņa kop.rakstu akadēmisko izdevumu 30
sējumos, tajā laikā krieviem Maskavā iznāca piecu rakstnieku akadēmiskie
izdevumi. Mums bija no kā mācīties tekstoloģiski pareizi gatavot latviešu pirmo
akadēmisko izdevumu. Taču par mācīšanos no pieredzējušajiem kolēģiem hausmaņu,
kalniņu, labrenču, riekstiņu klātbūtnē nedrīkstēja pat iepīkstēties. Pret
aicinājumu mācīties mūsu „akadēmiķi” izturējās ar satrakotu naidu. Tāpēc dzejas
sējumos no akadēmiskuma nav pat ne smakas. Akadēmisko pieeju izdevās aizsākt
tikai dramaturģijas sējumos. Pasaulē slavenos „Tiņanova lasījumus” Rēzeknē
latvieši lepni ignorēja. Tāpēc nav nekāds brīnums, ka „brīvvalsts” šarlatānisma
krātuve „Latviešu idiotismu kolekcija” regulāri papildinās un drīz to vajadzēs
slēgt, - šarlatānisms kļūst visaptveroša parādība, kad vairs nav jēgas fiksēt
atsevišķus piemērus. Šarlatānisms kļūst par jebkura diskursa, naratīva vienīgo
saturu. Drīz latviešu zinātnes lepnums būs vienīgi mūrnieki, sedlenieki,
šņores, krūmiņgati, buki, poriņas, vērpes, perversā un šarlatāniskā „satori” jaunie
autori. Nekādi nedrīkst domāt, ka šodienas šarlatānismu baro vienīgi pagātnes
mantojums: latviešu sociālo un humanitāro zinātņu vēsturiski tradicionālais
primitīvisms, provinciālisms, nezinātniskums un tajā pašā laikā vietējo
latviešu „specu” augstprātīgums, pašapzinīgums, lielīgums, pašapmierinātība.
Dotais faktors eksistē. Tam ir būtiska loma pēcpadomju zinātnieku izglītošanā
un iniciācijā zinātnē. Šarlatāni var radīt vienīgi šarlatānisku jauno maiņu,
kas tā arī ir noticis. Tomēr dotais faktors nav vienīgais. Ja padomju laikā
šarlatānismu sociālajās un humanitārajās zinātnēs veicināja valdošā sociālisma
ideoloģija, tad pēcpadomju laikā šarlatānismu sociālajās un humanitārajās
zinātnēs veicina valdošā neoliberālisma un postmodernisma ideoloģija. Ļoti viegli
ir pateikt, kura no abām ideoloģijām ir nodarījusi vislielāko postu. Saprotams,
ka ideoloģiskā bende ir tagadnes ideoloģija – neoliberālisma un postmodernisma
ideoloģija. Sociālisma ideoloģija nevērsās pret cilvēka un viņa kultūras
metafiziskajiem pamatiem; nevērsās pret tādiem cilvēka eksistences vitāliem
nosacījumiem kā patiesība, garīgums, tradīcija, mantojums, skaistais, cēlais,
morāli tikumiskais. Neoliberālisma un postmodernisma ideoloģija priecājas par
„patiesības beigām”, „garīguma beigām”, „mākslas beigām”, „morāles beigām”,
„vērtību beigām”, „tiesiskuma beigām”, „taisnīguma beigām”, „ģimenes beigām”,
„viendzimumu laulības beigām”. Tas Maskavas teatrālais lops-zaglis, kuru
latviešu mēsli aicināja ar perversijām pietaisīt arī Rīgas skatuves, lepni ir
teicis „Когда я слышу слово „духовность“, я
хочу схватиться за пистолет. Духовность — это прибежище бедных,
а мы создаем некое искусство низа“.
Nav jābrīnās, kāpēc interneta komentāru latviešu jaunatne uzdot jautājumu „Kas
tas ir garīgums? Miniet piemēru!”. Šodienas Latvijā valdošā ideoloģija ir
panākusi garīguma nihilismu vai labākajā gadījumā garīguma totālu neizpratni.
Jaunatne nezina, ka garīguma pamatā ir sirdsapziņa, līdzcietība, žēlsirdība,
iecietība, spēja piedot, dabas, mākslas, līdzcilvēku mīlestība, ļaunuma un
netaisnības neatzīšana. Šarlatānisma profīts un garīguma deficīts iet roku
rokā. Neoliberālisma un postmodernisma ideoloģija ņirgājas par garīgumu un
tādējādi apzināti veicina šarlatānismu. Rietumos izslavētais un arī latviešu
ūdensgalvu apsiekalotais dažāda veida „plurālisms” ir šarlatānisma
metodoloģiskais instruments. Pēcpadomju Latvijā pret ideoloģisko bendi neviens
atklāti nevēršas. To nedara vecākās paaudzes „akadēmiskie spēki”, kuriem
principā nav grūti aptvert abu minēto ideoloģiju fundamentālo atšķirību un
tāpēc enerģiski nosodīt neoliberālisma un postmodernisma ideoloģiju. Mūsu mietpilsoniskie
prātvēderi kūļi, šmūļi, rozenvaldi, cimdiņas, zobrati, kursītes, druvietes
klusē. Tas principā ir ne mazāks nacionālais noziegums kā „prihvatizācijas”
laupīšana, valsts suverenitātes iztirgošana, okupācijas karaspēka ielaišana
Latvijā. Šarlatānisms ir lieliska augsne postcilvēku ģenēzei, strauji pārvēršot
tautu par postcilvēku baru.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru