Ne tikai latviešu kultūrā ir tabuizācija – pasludināšana par
nepieminamu, aizliegtu. Tabuizācija ir cilvēces garīgās dzīves konstanta parādība.
Pie mums pēcpadomju laikā tabu attiecas
uz „okupāciju”. Tabuizācija var būt pozitīva un sociāli vajadzīga nostādne, lai
nebojātu sociuma morālo stāju, sociumā neievazātu perversas izpausmes u.tml.
Taču tabuizācija var būt arī amorāla nostādne, lai kādas sociālās grupas
interesēs realizētu noteiktu ideoloģiju, kas balstās uz vēsturiski neadekvātu,
tendenciozu materiālu u.tml. „Okupācijas” tabu ir amorāla tabuizācija. Vēršanās
pret amorāliem tabu prasa zināmu drosmi, nebaidīšanos nostāties pret visu
sociumu jeb, kā parasti saka, „vienam nostāties pret visu tautu”. Tāda rīcība
arī ir ļoti sena. Par to var lasīt Bībelē. Rainis par to raksta dienasgrāmatā,
attiecinot iespēju savā taisnībā, savos uzskatos un savos vērtējumos palikt
vienam pret visu latviešu tautu. „Jāzepā un viņa brāļos” ir apņemšanās „Tad
iešu viens pret visu pasauli!”. Iespējams, t.s. pārejas laikmetos, kad
kardināli viss mainās un klasiskās vērtības, un normas masveidā zaudē
aktualitāti, tiek noklusētas un izkropļotas, droši iet „vienam pret visu
pasauli” ir ļoti vajadzīgs. Tāda pozīcija kļūst dzīves nepieciešamība - cilvēka
pašcieņas saglabāšanas radikāls veids.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru