Radikālais, izteikti regresīvais pavērsiens latviešu
tautas vēsturē sakarā ar “6.oktobra paaudzes” nākšanu pie varas aktualizē
atbildības problēmu. Latviešu sabiedrībā nākas panākt zināmu konsensu par to,
kas ir atbildīgs par “6.oktobra paaudzes” ģenerāciju un nonākšanu tautas
avangardā. Faktiski tiekamies ar atbildības problēmu, kura kļuva aktuāla
Rietumu civilizācijā pēc demokrātijas ieviešanas Jaunajos laikos, kad
demokrātija ir politiskais režīms un varas vienīgais leģitīmais avots ir tauta.
LR Satversmē varas vienīgais leģitīmais avots ir “Latvijas tauta”. No vienas
puses tāda metode varas leģitimācijā atvieglo izlemt jautājumu par atbildību. Atbildība
ir jāuzņemas “Latvijas tautai”, ja reiz tā ir varas vienīgais avots. Darbojas
princips “Tas, kuram ir vara, ir atbildīgs par visu”. Tātad atbildība gulstas
tikai uz tautu. Tauta ir kolektīvi atbildīga par visu, kas notiek Latvijā un
tajā skaitā ir atbildīga par ļoti neveiksmīgo “6.oktobra paaudzi”. Taču labi ir
zināms, ka šo loģisko slēdzienu nekādā gadījumā neatbalsta latviešu liela daļa.
Šī daļa visā vaino “politiķus” un kategoriski atsakās vainu attiecināt uz visu
tautu. Protams, latvieši nav vienīgā tauta, kura nevēlas uzņemties kolektīvo
atbildību. To nevēlas darīt arī vācu tauta sakarā ar nacisma noziegumiem un
Pasaules kara izraisīšanu. Pēckara Vācijā atbildības problēma ieguva ļoti
sakaitētu auru. Varēja novērot vienu likumsakarību: jo gudrāks un izglītotāks
cilvēks, jo drosmīgāk viņš vainu attiecināja uz visu vācu tautu. Šajā ziņā
vērtīgu materiālu ir sagatavojuši tādas izcilas personības kā Karls Jasperss un
Gustavs Jungs. Abi ir ģeniāli psihiatri, filosofi. Viņi jau 1945.gadā pateica
nepārprotami, ka vainīga ir vācu tauta, un vācu tautai ir jāuzņemas kolektīvā
atbildība. Karls Jasperss tolaik bija Heidelbergas universitātes profesors. Kādā
no saviem darbiem viņš atceras studentu naidīgumu pret viņa atziņu par vācu
tautas kolektīvo vainu. Studenti tiecās visā vainot Hitleru, nacistu partiju
utt., bet ne vācu tautu. Karls Jasperss sagatavoja speciālu darbu par
atbildības problēmu. Tajā viņš secināja, ka vācu tauta ir politiski atbildīga
par nacistu režīmu un tā noziegumiem. Savukārt Gustavs Jungs jau 1945.gada
11.maijā, tātad dažas dienas pēc kara beigām, kādā intervijā plaši izskaidroja
savu viedokli par vācu tautas kolektīvo atbildību. Viņš uz visu lūkojās no
savas profesijas viedokļa un tāpēc akcentēja vāciešu psihiskās problēmas.
Viņaprāt nedrīkst atsevišķi sentimentāli nošķirt nacistus un antinacistus.
Vainīgi ir gan vieni, gan otri. Naivi ir vācu tautu iedalīt labos vāciešos un
sliktos vāciešos. Patiesībā visi vācieši ir aktīvi vai pasīvi, apzināti vai
neapzināti saistīti ar kara šausmām. Viņi reizē nezināja, kas notiek, un reizē
ļoti labi zināja, kas notiek. Psihologam ir skaidrs, ka runa var būt tikai par
kolektīvo vainu un kolektīvo atbildību. Gustavs Jungs atsaucās uz saviem
novērojumiem par vāciešu mentalitāti. Arī antinacistu, labo vāciešu mentalitātē
ir sastopama nacistu psiholoģijai raksturīgā cietsirdība un vardarbība. Ārstēt
var sākt tikai tos vāciešus, kuri atzīst kolektīvo atbildību, bet nevis
atbildību noveļ uz dažiem gestapoviešiem. Domājams, tagad Latvijā ir analoģiska
aina: jo gudrāks un izglītotāks cilvēks, jo drošāk viņš atzīst visas latviešu
tautas vainu par to visu, kas ir noticis pēcpadomju laikā. Arī pie mums ir
sentimentāli un naivi visā vainot “partijas” un “politiķus”.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru