Sociālo problēmu analītikā vienmēr aktuāls ir jautājums
par kritikas tiesībām. Respektīvi, aktuāls ir jautājums, kas ir devis tiesības
kritiski no malas (no zināmas distances) vērtēt sabiedrības (tautas, valsts)
dzīvi un tajā sastopamās konkrētās norises. Sociālo parādību kritiķiem
(zinātniekiem, filosofiem, publicistiem) bieži nākas sastapties ar viņiem
uzdotu jautājumu “Kas Jums ir devis tiesības visu kritizēt mūsu valstī?”. Tādu
jautājumu, protams, visbiežāk uzdod ne visai gaiša un izprotoša prāta īpašnieki. Gudri cilvēki
neatzīst kviētismu – vienaldzīgu, pasīvu izturēšanos pret apkārtējo pasauli. Gudriem
cilvēkiem sociālo problēmu analītika un šīs analītikas kritiskā ievirze ir pati
par sevi saprotama un atbalstāma dzīves nepieciešamība. Gudri cilvēki labi zina
kritiskās domāšanas un kritiskās darbības svētīgo lomu cilvēku gaitās. Turpretī
idejiski nepatstāvīgus, neracionālus prātus un sociāli skaistas demagoģijas
fanus kaitina sociālo problēmu analītiskā kritika. Viņu ieskatā kritika esot
vēlēšanās pazemot, apkaunot u.tml. Ja tiek kritizēta tauta un valsts, tad tā
vispār esot “nacionālā nodevība” jeb, kā saka latvieši, kangarisms, un kritiķi
nākas uzskatīt par Kangaru. Atbildi uz jautājumu par kritikas tiesībām pamatā
nosaka divi faktori: 1) metafiziskais faktors un 2) reālpolitiskais faktors.
Abi faktori reizē ir kritikas tiesību argumentācijas kodols. Abi faktori paskaidro,
kas ir devis tiesības uz sociālajiem procesiem palūkoties no zināmas distances
analītiski kritiskā aspektā. Metafiziskais faktors ir cilvēka morālais
pienākums izturēties pret dzīves norisēm kritiski ar kritiski orientētu apziņu.
Tāds pienākums ir cilvēka būtības (metafizikas) atribūts. Cilvēkam ir jābūt ne
tikai domājošai būtnei, bet ir jābūt kritiski domājošai būtnei. Ne velti
audzināšanas un izglītošanas vēsturiski klasiskais mērķis ir kritiskās
domāšanas attīstīšana. Attieksmē pret sociālajām norisēm kritiskā domāšana
praktiski realizējas dažādos kritiskos vērtējumos ar skepticisma piedevu -
neuzticēšanos vispāratzītām idejām, dogmām, teorijām, ētiskām vērtībām,
ideoloģiski iezombētām nostādnēm sabiedrības apziņā. Skepticisms nebūt nav tendencioza
neatzīšana un vienpusīga noraidīšana. Skeptiķis nav nihilists. Pamatots ir
asprātīgais aforisms “Skeptiķis ir labi informēts optimists”. Metafizisko
faktoru savā laikā ļoti precīzi raksturoja Pjotrs Čaadajevs, kuru atļaušos
citēt oriģinālā: “Я не научился любить свою родину с закрытыми глазами, с
преклоненнойголовой, с запертыми устами. Я нахожу, что человек может быть
полезен своейстране только в том случае, если ясно видит ее; я думаю, что время
слепыхвлюбленностей прошло... Я полагаю, что мы пришли после других для того,
чтобы делать лучше их. чтобы не впадать в их ошибки, в их заблуждения и
суеверия. Прекрасная вещь — любовь к отечеству, но есть еще нечто более прекрасное — это любовь к истине. Любовь к отечеству рождает героев, любовь к истине создает мудрецов, благодетелей человечества. Любовь к родине разделяет народы, питает национальную ненависть и подчас одевает землю в траур; любовь к истине распространяет свет знания, создает духовные наслаждения, приближает людей к Божеству. Не через родину, а через истину ведет путь на небо.” Otrais faktors, reālpolitiskais faktors, ir politiskie uzskati un to konsekventa ievērošana. Proti, tiesības uz tautu, valsti un tās sociālajiem procesiem lūkoties kritiski sniedz nelokāmi un nesvārstīgi politiskie uzskati par to, kādai ir jābūt valstij un kādai ir jābūt tautas dzīvei. Ja reālpolitikā ir konstatējamas novirzes no attiecīgajiem konsekventajiem politiskajiem uzskatiem, tad ir tiesības kritizēt un vērtēt skeptiski. Reālpolitiskās nepilnības sniedz kritikas tiesības. Latvijas gadījumā tādas tiesības sniedz valstiskās suverenitātes nacionāli bezatbildīgā un cilvēciski apkaunojošā zaudēšana 2004.gadā, kriminālā kapitālisma pastāvēšana, masveida tautas atbalsts nacionāli reakcionārajam un krimināli oligarhiskajam režīmam. Ar tik tikko minētajām politiskajām novirzēm pilnīgi pietiek, lai sociālo problēmu analītikai būtu tiesības nesaudzīgi kritizēt un apliecināt skepticismu, tiekoties ar dažādām destruktīvām norisēm Latvijā un to autoriem.
чтобы делать лучше их. чтобы не впадать в их ошибки, в их заблуждения и
суеверия. Прекрасная вещь — любовь к отечеству, но есть еще нечто более прекрасное — это любовь к истине. Любовь к отечеству рождает героев, любовь к истине создает мудрецов, благодетелей человечества. Любовь к родине разделяет народы, питает национальную ненависть и подчас одевает землю в траур; любовь к истине распространяет свет знания, создает духовные наслаждения, приближает людей к Божеству. Не через родину, а через истину ведет путь на небо.” Otrais faktors, reālpolitiskais faktors, ir politiskie uzskati un to konsekventa ievērošana. Proti, tiesības uz tautu, valsti un tās sociālajiem procesiem lūkoties kritiski sniedz nelokāmi un nesvārstīgi politiskie uzskati par to, kādai ir jābūt valstij un kādai ir jābūt tautas dzīvei. Ja reālpolitikā ir konstatējamas novirzes no attiecīgajiem konsekventajiem politiskajiem uzskatiem, tad ir tiesības kritizēt un vērtēt skeptiski. Reālpolitiskās nepilnības sniedz kritikas tiesības. Latvijas gadījumā tādas tiesības sniedz valstiskās suverenitātes nacionāli bezatbildīgā un cilvēciski apkaunojošā zaudēšana 2004.gadā, kriminālā kapitālisma pastāvēšana, masveida tautas atbalsts nacionāli reakcionārajam un krimināli oligarhiskajam režīmam. Ar tik tikko minētajām politiskajām novirzēm pilnīgi pietiek, lai sociālo problēmu analītikai būtu tiesības nesaudzīgi kritizēt un apliecināt skepticismu, tiekoties ar dažādām destruktīvām norisēm Latvijā un to autoriem.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru