“6.oktobra paaudze” un īpaši tādi tās pārstāvji kā
Bordāns, Jurašs, Gobzems, Kaimiņš stimulē pievērsties cilvēka kanona tēmai.
Katru dienu tiekoties ar minētās paaudzes aktīvāko pārstāvju odiozajām
izdarībām, rodas jautājums “Vai viņi vispār atbilst cilvēka kanoniskajām normām
un vai mums nenākas tikties ar manāmām novirzēm no kanoniskajām normām?”.
Jautājums rodas ne tikai sakarā ar odiozajām izdarībām. Jautājums rodas arī
tāpēc, ka līdz šim valdošās kliķes kontingenta kadri vairāk vai mazāk atbilda cilvēka
kanoniskajām normām. Nekādā gadījumā neradās vēlēšanās teikt, ka viņi neatbilst
cilvēka stājai. Viņi varēja rīkoties nacionāli bezjēdzīgi, profesionāli
nekompetenti, kā arī savtīgi, nekaunīgi, negodīgi. Tomēr jebkurā gadījumā
viņiem piemīta, tā teikt, cilvēka rāmis jeb cilvēka robeža, kuru viņi nepārkāpa
un nekļuva cilvēkam neadekvāti. Viņu darbībā, uzvedībā un komunikācijā vienmēr
saglabājās respekts pret to informāciju un prasību kompleksu, kas atspoguļo un
apliecina cilvēku kā Homo sapiens. Tāds
respekts viņos acīmredzot ir padomju laika audzināšanas un izglītības
rezultāts. Citiem vārdiem sakot, viņi ļoti labi apzinājās cilvēka adekvātuma
nosacījumus, kurus viņos ir nostiprinājusi audzināšana un izglītība jeb plašāk
tverot – kultūra. Turpretī tiekoties ar bordāniem, jurašiem, gobzemiem,
kaimiņiem nākas stipri šaubīties, vai pēcpadomju laika valsts organizētā
audzināšana un izglītība viņos ir nostiprinājusi cilvēka adekvātuma
nosacījumus. Tā vien liekas, ka viņiem nav nekāda priekšstata par to, ko
nosaucu par cilvēka rāmi jeb cilvēka robežu. Atkārtosim, kas ir kanons. Kanons
ir tas, kas ir obligāts, un tas, kas ir vispārpieņemts. Jēdzienu “kanons” var
bez bailēm attiecināt ne tikai uz reliģijas dogmām, rituāliem, noteikumiem vai
mākslas poētikas un stilistikas stingrajām prasībām, reglamentējot mākslas
darba kompozīciju, kolorītu, sižētisko struktūru utt. Jēdzienu “kanons” drīkst
attiecināt arī uz cilvēku. Ar cilvēka kanonu tiekamies cilvēka definīcijās.
Definīciju skaits ir liels filosofijā, psiholoģijā, antropoloģijā. Tomēr
definīciju raibajā kolekcijā saglabājas noteikts kodols. Tajā ietilpst
cilvēciskums kā cilvēka kanona obligāta norma. Cilvēciskums ir cilvēka ētiskais
karkass, cilvēka morāli tikumiskais satvars. Cilvēciskums ir pamatstruktūra, kurā
ietilpst tādi elementi kā labsirdība, cilvēku cieņa, līdzcietība, uzticība,
labvēlība, pašaizliedzība, kautrīgums, godīgums, patiesīgums, atklātums. Pats
galvenais cilvēka kanonā ir prāts, kas ir pats galvenais cilvēka atribūts.
Cilvēka reliģiskajās (jūdaisma, kristietības) definīcijās tiek akcentēta
cilvēka izvēle starp labo un ļauno. Cilvēks kļūst cilvēks tad, kad spēj nošķirt
labo no ļaunā. Par Bordāna, Juraša, Gobzema, Kaimiņa neatbilstību cilvēka
kanonam liecina tas, ka viņu prāts (pats galvenais cilvēka kanonā !!!) “strādā”
tikai odiozu (pretīgu, atbaidošu, nevēlamu, idiotisku, debilu) personiski
ambiciozo (politiskā retorikā nomaskētu) mērķu sasniegšanai.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru