v Vācu zinātnieku ieskatā katrai tautai (Volk) ir īpašs tikai tai piemītošs gars
jeb būtība (Volksgeit), kā arī sava
ētika. To ņēma vērā vācu politiķi. Viņi jau kopš XIX gs. otrās puses (pēc
Vācijas izveidošanas) valsts politiku sasaistīja ar zinātni, politiku un
polittehnoloģiju cenšoties balstīt uz zinātniskiem pamatiem.
v Polittehnoloģiju var ietekmēt apstākļi, kad gribu nomaina
disciplīna. Polittehnoloģija var radīt tādus sociāli politiskos apstākļus, kad
gribas vietā ir jāfunkcionē disciplīnai. Tā tas ir t.s. partijas disciplīnā,
kad atsevišķu indivīdu (partijas biedru) griba pakļaujas (tiek voluntāri
pakļauta) partijas disciplīnas prasībām. Faktiski politiskās partijas
eksistence nav iespējama bez gribas pakļaušanas disciplīnai.
v Mūsdienu kapitālismā klasiskās polittehnoloģiskās gudrības
ir grūti realizēt. Var droši teikt, ka tagad kapitālisms neeksistē, jo mūsdienu
kapitālisms vairs nebalstās uz ražošanu un peļņu, bet balstās uz spekulācijām
un naudas kalšanu (emisiju). Tātad ir izmainījusies kapitālisma mentalitāte,
kas ir viens no kultūras pastāvēšanas pīlāriem, ar kuru obligāti nākas
rēķināties polittehnoloģijai. Mūsdienu polittehnoloģijai nākas pielāgoties jaunajām
izmaiņām kapitālisma mentalitātē. Šī pielāgošanās nevar būt patīkama, jo
mentalitātes izmaiņas liecina par morālo noslīdējumu. Vienmēr ir nepatīkami
pielāgoties morālās deģenerācijas kaislībām. Turklāt deģenerācija var būt tik
liela, ka polittehnologu morāli stabilākā daļa var vispār atsacīties pielāgoties
jaunajai mentalitātei. Tā tas praktiski notiek, jo mūsdienu kapitālismā
politiskie procesi kļūst arvien odiozāki, nesakarīgāki, bezjēdzīgāki. Politiskos
procesus vairs nevada polittehnoloģiskais intelekts, bet vada tikai pašu
politiķu intelekts.
v Polittehnoloģijā vienmēr ir bijis aktuāls jautājums “Vai
ir kāds sakars starp prātu, tiesībām un vēstures virzību?”. Tādu jautājumu
stimulē intuitīvais priekšstats par vēstures virzības patstāvību, neņemot vērā
ne sociuma prātu, ne sociuma tiesību sistēmu cilvēku dzīves saprātīgai
regulēšanai. Tā vien liekas, ka vēsturisko virzību neviens nevar ietekmēt un
vēsturiskais liktenis ir fatāls lielums. Tā priekšā polittehnoloģija ir
bezspēcīga – nevar neko precīzi prognozēt, nevar rekomendējoši palīdzēt izveidot
stabilu un laika gaitā nemainīgu tiesību sistēmu. Sociuma prāts ir bezspēcīgs
vēsturiskā likteņa priekšā.
v Politikas teorijā un tātad arī polittehnoloģijā ir
sastopama neticība liberāli demokrātisko vērtību spējai izdzīvot masu
demokrātijas apstākļos, jo masu vēlētāji ir idejiski nepatstāvīgi, neracionāli
un demagoģijas (populisma) fani.
v Politikā ir plaši izplatīts t.s. demokrātiskais kanibālisms
– savas sugas (tautas) indivīdu “ēšana”, un polittehnoloģijai to vienmēr nākas
ņemt vērā.
v Polittehnoloģija nespēj izvairīties no dilemmas, kas
mentalitātē (vērtību hierarhijā) ir primārais – vara jeb īpašums. Tiek
uzskatīts, ka Rietumu civilizācijā primārais ir īpašums (nauda un manta). Tāpēc
varas galvenā funkcija ir īpašuma interešu aizstāvēšana, un varu vispār formē
īpašuma īpašnieki (oligarhi).
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru