Noguruma dinamika
2019.gada
21.februārī kādā medijā ievietotais teksts ar virsrakstu “Esmu cilvēciski
nogurusi no Artusa Kaimiņa” ir zīmīgs elements tajā sociāli psiholoģiskajā
procesā, kuru vēlos dēvēt par noguruma dinamiku. Minētais teksts (proti, tajā
fiksētā cilvēciskā pozīcija) noteikti ir analītiski jāskata plašākā kontekstā
un jāuztver kā signāls relatīvi dziļākam un visaptverošākam procesam. Nesen jau
bija saruna par sabiedrības (tautas) nogurumu no patiesības. Nākas atzīt, ka nogurums
no patiesības ir realitāte. Tāds psihiskais stāvoklis ir iespējams cilvēciski
individuālā līmenī. Iespējams arī cilvēciski kolektīvā līmenī kā sociuma kādas
daļas (piem., inteliģences) kopēja apziņas ievirze. Tā tas notiek tajos
gadījumos, kad patiesībai ir kolektīvs raksturs; proti, patiesība attiecas uz
daudziem cilvēkiem un var attiekties pat uz visu tautu. Nogurums no patiesības
nav ikdienišķa parādība. Nogurums no patiesības izpaužas īpašos apstākļos un ir
reti sastopams. Taču vienmēr nogurumam no patiesības piemīt izteikta
destruktivitāte – postīšanas un ārdīšanas spēks. Nogurums no patiesības
negatīvi atsaucas gan uz indivīdu apziņu, gan uz sociālo kolektīvu apziņu,
destruktīvi ietekmējot cilvēku gribu, darbību, vērtības, nākotnes plānus.
Cilvēki zaudē ticību pašiem pārvaldīt savu dzīvi, zaudē ticību dzīves ideāliem,
vairs negrib sargāt savas dzīves svētākos ideālus un vairs nevēlas domāt par
dzīves jēgu un turpmāko nākotni. Tādā stāvoklī tagad atrodas latviešu tautas
saprātīgākā, racionāli domājošā, sociāli sensiblā daļa. Šīs daļas cilvēki ir
noguruši no patiesības par dažāda veida bezjēdzībām pēcpadomju Latvijā. Viņu
nogurums no patiesības veicina vienaldzīgu, amorfu attieksmi pret valsti. Taču
tas vēl nav viss. Nogurums no patiesības var atsaukties ne tikai uz attieksmi
pret valsti un politiku, bet var pāraugt attieksmē pret cilvēka dzīves jēgu
vispār. Respektīvi, nogurumam no patiesības piemīt dinamika. Tā ir ārdoša
dinamika, jo spēj iefiltrēties cilvēka eksistenciālistiskajā būtībā. Medija
tekstā ir nosaukts konkrēts iemesls cilvēciskajam nogurumam. Tas tā varētu būt,
jo dotais slavenais primāts var nogurdināt. Par to nenākas šaubīties. Taču tajā
pašā laikā nenākas šaubīties arī par vienu citu momentu. Proti, cilvēciskā
noguruma avots noteikti nav tikai slavenais primāts. Noteikti ir arī nogurums
no dzīves kroplās vides. Tas netiek skaidri apzināts un formulēts. Taču tas katrā
ziņā funkcionē zemapziņas līmenī un ietekmē cilvēka psihiskās izjūtas. Nevar,
protams, neietekmēt cilvēku, ja viņam elementāri funkcionē prāts, dvēsele,
sirdsapziņa. Latviešiem tagad taču nav nekā; nav ne pagātnes, ne tagadnes, ne
nākotnes. Pagātne tiek uzskatīta par nevērtīgu mistrojumu, bet nākotnes plāniem
nav vietas iracionālās tagadnes baudās un izklaidēs. Nogurums no patiesības ir progresējis
nogurumā no cilvēkiem un nogurumā būt cilvēkam.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru