Latviešu sabiedrības ļoti kritiskais stāvoklis pēcpadomju
periodā diktē velmi prognozēt nākotni; respektīvi, prognozēt latviešu sabiedrības
(tautas) evolūcijas turpmāko gaitu, priekšplānā, protams, izvirzot
optimistiskas cerības un vēloties sagaidīt progresu visos cilvēciskās esamības
aspektos. Tātad nākotnes prognozes ir saistītas ar jautājumu “Vai ir iespējams
noteikt sabiedrības evolūcijas likumus un vai vispār tādi likumi eksistē?”. Atbilde
ir noliedzoša. Zinātne (īpaši socioloģija – zinātne par sabiedrību) atsakās
runāt par sabiedrības evolūcijas likumiem. Tādi likumi neeksistē un netiks
formulēti arī turpmāk. Nav iespējams formulēt likumus par sabiedrības
evolūciju. Tam ir noteikts pamatojums. Sabiedrības procesos nevar reducēt
stingrus iemeslus. Nav precīzi noskaidrojami iemesli sabiedrības
transformācijām. Tas ir galvenais šķērslis, vēloties formulēt sabiedrības
evolūcijas līdzšinējo gaitu un prognozēt perspektīvā iespējamo evolūcijas stāvokli.
Zinātne atzīst vienīgi iespējamību apkopot atsevišķu vēsturisko sociālo
parādību likumsakarības. Sabiedrības vēsturiskajā evolūcijā var konstatēt tādas
izpausmes, kuras tipoloģiski atkārtojas un tādējādi stimulē akcentēt noteiktas
likumsakarības. Sabiedrības likumu formulēšanas ceļā stājas vēl citi šķēršļi.
Lai varētu definēt sabiedrības evolūcijas likumus, nāktos strikti nodalīt
sabiedrības evolūcijas vienu etapu no otra etapa. Tāpat nāktos zināt sabiedrības
evolūcijas enerģijas avotus. Vēl vajadzētu būt maksimālai skaidrībai par
cilvēku rīcību, ņemot vērā viņu izvēles brīvību. Tik tikko minētos nosacījumus
nav reāli iespējams īstenot. Piemēram, izvēles brīvība cilvēkiem paver
visdažādākos rīcības variantus, kurus nav iespējams pakļaut kādam likumam. Vēl
nākas piebilst par vienu faktoru. Zinātnei nav iespējams precīzi izzināt
sabiedrības evolūcijas vadīšanas paņēmienus. To daudzveidība nepakļaujas kādam
likumam. Sabiedrības (tautas) evolūcija ir atkarīga no politiskās varas
idejiskās arhitektonikas, kurā vienmēr vairāk vai mazāk izteikti ietilpst
sociuma nākotnes modelis. Tātad tas, kāda tiek projektēta sabiedrības (tautas)
evolūcija un kāds līmenis sabiedrībai (tautai) ir jāsasniedz perspektīvā.
Sabiedrības evolūcija vienmēr ir atkarīga no politiskās varas teorētiskās un
ideoloģiskās leģitimācijas. Citiem vārdiem sakot, autoritātes un reputācijas
attiecīgajā sabiedrībā (tautā). Dotā leģitimācija vai tās trūkums būtiski
ietekmē sabiedrības (tautas) kultūras kolorītu, priekšroku dodot progresa
tendencēm jeb regresa tendencēm. Latviešu sabiedrības (tautas) kultūras
kolorītā pēcpadomju periodā dominē regresa tendences. Citas tendences nevar būt
ne teorētiski, ne praktiski kriminālajā kapitālismā, kad reālās politikas
demiurgs (koncepcija, projekts, ideoloģija) ir noziegumu brīvība ar tās galveno
formātu organizēto noziedzību centrā. Skaidrs, ka tādos apstākļos nepastāv
politiskās varas stratēģiskais godīgums, nacionālās attīstības ieinteresētība,
sabiedrības (latviešu tautas) progresīvas evolūcijas mērķis. Tādos apstākļos
sabiedrības (tautas) evolūcija (attīstība) vispār nav iespējama, jo norma ir
sociālās patoloģijas un antropoloģiskās patoloģijas izvēršanās un
nostiprināšanās sociuma masās. Lai latvieši kādreiz sāktu dzīvot cilvēciski 1)
jātiek galā ar "prihvatizācijas" mantojumu, 3) PSKP/VDK morālo
kastrātu politiskās varas mantojumu, 3) jālikvidē kriminālā kapitālisma
iekārta, 4) jālikvidē noziegumu brīvības juridiskais pamats, 5) jāizolē dažāda
veida nacionālie noziedznieki un nacionālie nodevēji, 5) jālikvidē organizētā
noziedzība utt. Bet tas nevar notikt, jo latviešiem nav enerģijas un gribas
avots normālai dzīvei, - latviešiem nav elites. Tāpat ir nepieciešams izmainīt
latviešu ģenētiski determinēto mentalitāti un tās riebīgāko izpausmi - gudru un
godīgu tautiešu necieņu un neatbalstīšanu, vajāšanu un nobīdīšanu pagultē.
Tātad latviešu normāla dzīve ir iespējama tikai pēc vairākām (3-4) paaudzēm XXII.gs.
vidū. Bet arī tad tas var notikt tikai tādā gadījumā, ja tūlīt sāk enerģiski
transformēt latviešu mentalitāti un to dara nemitīgi gadu desmitiem ilgi,
neapstājoties ne sekundi un neļaujot iejaukties kādam destruktīvam spēkam. Minētai latviešu mentalitātes izpausmei ir kardināla loma,
nosakot kultūras ģeneratīvos procesus un kopējo tautas attīstības līmeni. Kamēr
latvieši neatbrīvosies no savas necienīgās, skaudīgās, naidīgās attieksmes pret
gudriem un godīgiem tautiešiem, nav nekādas cerības sasniegt tautas attīstības
godājamu līmeni. Minētā mentalitātes iezīme ir viens no galvenajiem šķēršļiem
(pats galvenais šķērslis !?) latviešu kultūras ģeneratīvajos procesos. Tagad
pēcpadomju laikā tas ir īpaši spilgti redzams, jo padomju laikā “Maskava”
manāmi piebremzēja latviešu klasiskās riebīgās izpausmes. Neapklusinot minēto mentalitātes iezīmi, nav iespējams
izaudzināt eliti. Tauta bez elites ir mežoņu populācija.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru