Jautājums par
latviešu attieksmi pret nacismu regulāri rodas katru gadu 16.marta pasākumu
kontekstā. Latviešu sabiedrības viena
daļa atbalsta leģionāru pasākumus, tos agresīvi naidīgi pretstatot padomju
armijas uzvaras pasākumiem. Latviešu cilvēciski nevērtīgā daļa ir veiksmīgi
nozombēta ar Rietumu “aukstā kara” tēzi par vācu nacisma un padomju sociālisma
identiskumu; respektīvi, starp Hitleru un Staļinu, nacismu un sociālismu nav
nekādas atšķirības. Tēze kalpo divējādi. Pirmkārt, tiek nomelnota padomju
valsts. Otrkārt, tiek iestāstīts, ka karā uzvarēja amerikāņi, bet nevis
krievi...
Nacismu un
padomju sociālismu pirmie vienādot sāka divi ebreji - Ērihs Fromms un Hanna
Ārente. Viņi arī šodien ir paraugs nelietīgajai "koncepcijai", kuru
pēc PSRS sabrukuma īpaši musina "eiroatlantisti".
Jocīgi ir tas, ka
nelietību izraisīja ebreji, kuri nevarēja nezināt atšķirību starp padomju
sociālisma attieksmi pret ebrejiem un vācu nacisma attieksmi pret ebrejiem. No
LR ebrejiem kara laikā izdzīvoja galvenokārt tikai tie, kuri kopā ar armiju
atkāpās no Latvijas.
Ebreju "zinātniskā" loma Rietumu civilizācijas morāli
psiholoģiskajā pagrimumā ir grandioza. Arī mūsu ūdensgalvas no nacisma
politiskās ideoloģijas atkladzina tikai viszemiskāko - antisemītismu un
rusofobiju, tādējādi uz vēsturi lūkojoties drausmīgi kropli un nelietīgi.
Turklāt mūsu ūdensgalvas ir centīgāki. Viņi nevienādo sociālismu un nacismu,
bet nacismu vērtē visaugstāk, pilnīgi noliedzot sociālismu un tajā skaitā
padomju armijas uzvaru.
Agresīvi naidīgā
nostāja (tātad vācu armijas un Hitlera reiha atbalsts) aicina pieņemt, ka
latvieši atbalsta arī Hitlera valsts nacionālsociālisma jeb (populārā
saīsinājumā) nacisma politisko ideoloģiju. Tiekoties ar latviešu sabiedrības
vienas daļas jūsmu par nacismu un naidu pret padomju laika sociālismu, var
domāt, ka latviešu attiecīgajai daļai ir tuva un dārga nacisma politiskā
ideoloģija. Nākas uzskatīt, ka latviešu agresīvi naidīgo nostāju diktē
nacistiskā idejiskā pārliecība, nacisma ideoloģijas determinētā cilvēku apziņa,
pasaules uztvere u.tml.
Tātad sanāk, ka
latviešu nacisma fani tāpat kā vācu nacisti vēlas dzīvot sociālismā ar
nacionālistisku satvaru. Latviešu nacisma fani tāpat kā vācu nacisti pretojas
kosmopolītismam, vēlas vispārēju labklājību, protestē pret parlamentāro
demokrātiju, vēlas nepieļaut bezdarbu, šķirisko iedalījumu un šķirisko
nevienlīdzību. Latviešu nacisma fani tāpat kā vācu nacisti atzīst tikai valsts
suverenitāti, valstisko brīvību un neatkarību, dara visu iespējamo savas valsts
drošības nostiprināšanā. Latviešu nacisma fani tāpat kā vācu nacisti nekad
neielaidīs savā zemē citas zemes karaspēku atbilstoši okupācijas kritērijiem,
kad šī svešā karaspēka karavīri ne tikai nepakļaujas vietējai jurisdikcijai,
bet regulāri apčurā vietējo svētumu – Brīvības pieminekli vai Reihstāgu.
Patiesībā reālā
aina ir pretēja: latviešu nacisma faniem nacisma politiskā ideoloģija ir pie
vienas vietas, un viņi nemaz nezina nacisma jēgu un mērķus. Latviešu nacisma
faniem nemaz nav vajadzīga nacisma politiskā ideoloģija, jo viņi ir savu dzīvi
iekārtojuši diametrāli pretēji nacisma konceptam un jūtas pilnā mērā ar to
apmierināti. Ja tas tā nebūtu, tad latviešu zemē tagad nesmirdētu kriminālais
kapitālisms, pie varas nebūtu kompradoru un kosmopolītu valdošā kliķe, tauta
neizmirtu un nepamestu Latviju, nebūtu aizas starp bagātajiem un nabagiem, bet
pats galvenais – Latvija būtu suverēna valsts un latvieši nebūtu atsacījušies
no brīvības, valstiskās neatkarības. Tas, ko demonstrē latviešu viena daļa
16.marta pasākumu kontekstā, faktiski ir visdziļākā neattīstība, tumsonība,
aprobežotība, cilvēciskā nevērtība, kam nav nekā kopēja ar nacismu. Latviešu
vienai daļai leģionāri kalpo vienīgi lai izšļāktu savu zemcilvēka vircu un
apliecinātu savu zemiskumu, nodevīgumu, nelietību, neizglītotību,
neinteliģenci, īsta patriotisma neizpratni, kā arī pretīgo nepateicību – latviešu
vēsturiski klasisko izpausmi, kas atspoguļojās attieksmē pret Uzvaras
pieminekli Pārdaugavā.
Principā nekā
jauna nav. Nelietīgā ideja likvidēt Uzvaras pieminekli ir kārtējā latviešu
nepateicības izpausme. Nepateicība ir sen novērota un sen diskursīvi fiksēta
latviešu identitātes izpausme. Saprotams, vēsturiski pirmā to novēroja un
literāri apcerēja vācbaltu inteliģence. Vācbaltus pirmo reizi latviešu nepateicība
acīmredzot vissāpīgāk pārsteidza sakarā ar I Dziesmu svētkiem 1873.gadā.
Dziedāt korī latviešu zemniekus iemācīja vācieši. Bez vācbaltu iniciatīvas
nebūtu kori, koru dziesmas, dziesmu svētki. Taču 1873.gadā latviešu runas vīri
izturējās ļoti nepateicīgi – publiski noliedza vācu ieguldījumu, aicināja vācus
turpmāk nejaukties latviešu dzīvē u.tml. Neapšaubāmi, vācbalti latviešu
nepateicību saistīja ne tikai ar koru dziedāšanu. Vācbalti izveidoja latviešu
literāro valodu, izdeva reliģiskos tekstus latviešu valodā, organizēja skolas
un sagatavoja mācību grāmatas, finansēja talantīgāko latviešu jaunekļu
augstākās izglītības iegūšanu. Pats par sevi ir saprotams, ka Latvijas
saimnieciskā sfēra bija vācbaltu devums. Latvieši pret to visu izturējās
nepateicīgi. Vācu naciķu lēmumu pēc uzvaras karā iznīcināt latviešu tautu
noteikti ietekmēja vairāki faktori. Latviešu nepateicībai noteikti bija būtiska
loma. Tagad jau 30 gadus tiekamies ar nepateicības dinamiku. Jau 30 gadus
latviešu varas inteliģence demonstrē klaju nepateicību pret padomju valsti,
krievu tautu. Latviešu nepateicība ir izteikti amorāla izdarība. Padomju laikā
latviešu kultūras attīstība 70.gados sasniedza kulmināciju gan garīgajā sfērā,
gan materiālajā sfērā. Padomju Latvija bija viena no visaugstāk attīstītajām
PSRS republikām. Aizvadīto 30 gadu latviešu nepateicības dinamikā visriebīgākā
izpausme ir nicīgā izturēšanās pret padomju armiju, tās uzvaru karā. Šausmīgi
amorāla rīcība ir padomju armijas vienādošana ar nacistu armiju, sociālistiskās
ideoloģijas vienādošana ar nacistisko ideoloģiju. Nepateicība kā tautas
identitātes izpausme saglabājas un progresē. Tas ir tāpēc, ka latviešiem nav
elites. Latviešiem ir vienīgi sapuvusi varas inteliģence – nepateicības
ģenerētāja un propagandētāja.
Uzvaras
piemineklim, Lestenes Brāļu kapiem tāpat kā Rīgas Brāļu kapiem latviešu tautai
ir jābūt svētai piemiņas vietai. Tāpat nav jākaunās un jāklusē par saviem
radiem leģionāriem. Ļoti svarīgi ir būt vēsturiski objektīviem. Nacisms ir labs
tikai līdz zināmai robežai. Tautas varenību nedrīkst kaldināt, atņemot masveidā
dzīvību citām tautām.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru